Oleh: Dr. Asmadi Mohamed Naim
اللهم بارك لنا في رجب وشعبان، وبلغنا رمضان
Ya Allah, berilah keberkatan kepada kami pada Rejab dan Sya'ban, dan jadikan kami berjumpa dengan Ramadhan.
Rejab
datang lagi, dan kerap kali perbincangan mengenai menambahkan
amalan-amalan dalam bulan Rejab menjadi perdebatan. Kerap kali
amalan-amalan berpuasa dalam bulan Rejab dan Sya'ban
dipertikaikan. Persoalan dan perdebatan berkisar kepada isu-isu di
bawah:
i. Benarkah bulan Rejab tidak ada keistimewaannya
berbanding bulan-bulan lain dan mengatakannya mempunyai kelebihan akan
jatuh sesat?
ii. Benarkah melakukan amalan-amalan kebaikan di bulan ini tidak ada bezanya dengan melakukannya pada bulan-bulan lain?
iii. Benarkah mengkhususkan melakukan kebaikan pada bulan ini adalah satu yang 'sesat' atau bid'ah?
Disebabkan
masa yang terhad, saya tidak bercadang memberikan penghuraian secara
menyeluruh merangkumi penghujahan setiap pihak yang menyokong dan
menolak. Saya lebih menjurus kepada melihat kepada penghujahan ulama
yang membenarkannya secara ringkas untuk melihat samada adakah
amalan-amalan ini rekaan mereka semata-mata atau mereka mempunyai hujah
dan pentafsiran yang memuaskan hati kita untuk beramal dengannya.
Method
saya dalam berdepan dengan amalan-amalan ibadah masyarakat Islam
terdahulu khususnya yang dipelopori oleh ulama-ulama (yang tidak
bertentangan dengan nas nyata al-Quran dan al-sunnah) ialah husn al-dzan
bahawa ulama-ulama tersebut mempunyai hujah yang membolehkan amalan
itu diamalkan. Perbincangan saya menjurus kepada soalan-soalan yang
saya lontarkan di atas dan saya ulangkan sekali lagi secara satu
persatu:
•
Benarkah bulan Rejab tidak ada
keistimewaannya berbanding bulan-bulan lain dan mengatakannya mempunyai
kelebihan akan jatuh sesat?
Firman Allah SWT dalam Surah at-Taubah, ayat 36:
Bermaksud:
Sesungguhnya
bilangan bulan-bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan dalam
ketentuan Allah (di Luh mahfuz) pada hari Dia menjadikan langit-langit
dan bumi, antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka
jangan kamu menzalimi diri kamu di dalamnya (bulan-bulan tersebut).
Perangilah orang-orang kafir keseluruhannya sebagaimana mereka
memerangi kamu keseluruhannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah
bersama-sama dengan orang-orang yang bertakwa.
Ayat
tersebut mengkhususkan empat bulan sebagai bulan-bulan haram iaitu tiga
bulan yang berturut iaitu Zulqaedah, Zulhijjah dan Muharram; dan satu
bulan yang bersedirian iaitu bulan Rejab.
Menurut Imam al-Razi RH:
Maksud
al-haram (samada bulan haram atau tempat haram) ialah maksiat padanya
dibalas dengan balasan yang lebih berat, dan ketaatan dibalas dengan
pahala yang lebih besar(al-Razi, jil.16, ms. 53).
Imam al-Qurtubi menjelaskan (Jilid 8, ms. 67):
خص الله تعالى الأربع الأشهر الحرم بالذكر، ونهى عن الظلم فيها تشريفا لها، وإن كان منهيا في كل زمان.
Bererti:
Allah
Taala mengkhususkan empat bulan dengan menyebutnya, dan melarang
kezaliman dilakukan di dalam bulan-bulan ini adalah untuk memuliakannya
(bulan-bulan ini), walaupin kezaliman tersebut sememangnya dilarang
pada setiap masa.
Imam Ibn Kathir mengaitkan ayat di atas dengan ayat selepasnya dengan berkata:
"ذلك
الدين القيم" هذا هو الشرع المستقيم من امتثال أمر الله فيما جعل من
الأشهر الحرم والحذو بها على ما سبق من كتاب الله، الأول قال تعالى: فلا
تظلمون فيهن أنفسكم" أي في هذه الأشهر المحرمة لأنها آكد وأبلغ في الإثم
من غيرها كما أن المعاصي في البلد الحرم تضاعف لقوله تعالى: "ومن يرد فيه
بإلحاد ظلم نذقه بعذاب أليم". وكذا الشهر الحرام تغلظ فيه الآثام ولهذا
تغلظ الدية في مذهب الشافعي وطائفة كثيرة من العلماء.
Bererti:
"Itulah
jalan yang lurus" Inilah dia Syarak yang lurus daripada kepatuhan
kepada suruhan Allah Taala pada apa yang diberikan pada bulan-bulan
haram, dan mempraktikannya sebagaimana dinyatakan dalam kitab Allah
Pertama,
Allah Taala berfirman: Maka jangan kamu menzalimi diri kamu padanya,
iaitu pada bulan-bulan haram kerana lebih pasti dan lebih berat dosa
berbanding dosa dalam bukan bulan-bulan haram, sebagaimana maksiat
dalam negeri haram (Mekah dan Madinah) berlipat ganda dosanya
berdasarkan firman Allah (yang bermaksud): Dan sesiapa yang mahu
mendatangkan padanya (masjid haram) kezaliman, Kami merasakannya dengan
azab yang pedih!" (al-Hajj: 25)Demikian juga bulan-bulan haram, lebih
berat dosa yang dilakukan di dalamnya, sebagaimana mazhab Imam Shafie
dan ramai kumpulan ulama mengatakan 'diyah mughallazah' (terhadap
pembunuhan dan kecederaan) yang dilakukan dalam bulan haram.
Berkata Imam Ibn kathir dalam tafsirnya berkaitan ayat di atas:
وقال
علي بن أبي طلحة عن ابن عباس قوله: "إن عدة الأشهر عند الله" الآية فلا
تظلمون فيهن أنفسكم في كلها ثم اختص من ذلك أربعة أشهر فجعلهن حراما وعظم
حرماتهن وجعل الذنب فيها أعظم والعمل الصالح فيها أعظم.
Berkata Ibn Kathir lagi:
Berkata
Ali bin Abi Talhah dari Ibn Abbas: Sesungguhnya bilangan-bilangan
bulan di sisi Allah... al-ayat.. Maka janganlah kamu menzalimi pada
bulan-bulan tersebut diri-diri kamu pada keseluruhan bulan, kemudian
dikhususkan darinya empat bulan dan Allah menjadikannya sebagai
bulan-bulan haram,dan menambah kemuliaannya dan Dia menjadikannya
berbuat dosa padanya lebih berat dan amal soleh padanya lebih hebat
pahalanya.
Subhanallah, maha suci Allah SWT,
penerangan oleh ulama-ulama muktabar ini jelas menunjukkan bahawa
menganggap bulan Rejab sebagai bulan yang istimewa tidak ada cacat
celanya berdasarkan al-Quran dan sunnah. Bahkan menganggap
amalan-amalan yang dilakukan lebih besar pahalanya juga adalah
bersesuaian dengan penafsiran ayat di atas dan bukanlah dari perbuatan
bid'ah. Apabila Allah SWT meletakkan sebagai bulan istimewa, ia
menunjukkan satu motivasi supaya umat Islam menambahkan amalan dalam
bulan ini bersesuaian pahalanya dilipatkali gandakan.
• Benarkah melakukan amalan-amalan kebaikan di bulan ini tidak ada bezanya dengan melakukannya pada bulan-bulan lain?
Saya ingin mengulangi kembali petikan yang saya tulis di bahagian di atas yang menjhelaskan persoalan ini.
Lihat
kembali huraian Imam Ibn kathir dalam tafsirnya berkaitan ayat di
atas:وقال علي بن أبي طلحة عن ابن عباس قوله: "إن عدة الأشهر عند الله"
الآية فلا تظلمون فيهن أنفسكم في كلها ثم اختص من ذلك أربعة أشهر فجعلهن
حراما وعظم حرماتهن وجعل الذنب فيها أعظم والعمل الصالح فيها أعظم.
Berkata Ibn Kathir lagi:
Berkata
Ali bin Abi Talhah dari Ibn Abbas: Sesungguhnya bilangan-bilangan
bulan di sisi Allah... al-ayat.. Maka janganlah kamu menzalimi pada
bulan-bulan tersebut diri-diri kamu pada keseluruhan bulan, kemudian
dikhususkan darinya empat bulan dan Allah menjadikannya sebagai
bulan-bulan haram,dan menambah kemuliaannya dan Dia menjadikannya
berbuat dosa padanya lebih berat dan amal soleh padanya lebih hebat
pahalanya.
Ibn Abbas RA melalui nukilan Imam Ibn Kathir mengakui amal soleh dalam bulan haram ini lebih besar pahalanya.
Lihat pula bagaimana tafsiran Imam al-Qurtubi (Jilid 8, ms. 67)::
خص الله تعالى الأربع الأشهر الحرم بالذكر، ونهى عن الظلم فيها تشريفا لها، وإن كان منهيا في كل زمان.
Bererti:
Allah
Taala mengkhususkan empat bulan dengan menyebutnya, dan melarang
kezaliman dilakukan di dalam bulan-bulan ini adalah untuk memuliakannya
(bulan-bulan ini), walaupun kezaliman tersebut sememangnya dilarang
pada setiap masa.
Justeru, mengkhususkan amalan pada
bulan ini, bukan bererti kita menafikan melakukan kebaikan pada
bulan-bulan lain, sebagaimana melarang kezaliman dilakukan pada
bulan-bulan haram bukan bererti melakukan kezaliman pada bulan-bulan
yang lain.
Penafsiran bahawa bulan Rejab dan bulan-bulan
haram mempunyai keistemewaan apabila meninggalkan kejahatan dan
melakukan amal soleh adalah bertepatan dengan ayat-ayat di atas.
Justeru, adalah sesuatu yang amat-amat gopoh apabila sesorang
mengklasifikasikan pandangan yang masih dalam ruang lingkup ayat ini
sebagai satu perbuatan sesat.
•
Benarkah mengkhususkan melakukan kebaikan pada bulan ini khususnya puasa adalah satu yang 'sesat' atau bid'ah?
Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab Sahih Muslim satu hadith dari Uthman bin Hakim berkata:
Aku
berkata: Aku bertanya Sa'id bin Jubair mengenai puasa bulan Rejab,
kami pada waktu itu di bulan Rajab. Dia berkata: Aku mendengar Ibn
Abbas RA berkata: Adalah Rasulullah SAW berpuasa, sehingga kami
menyangka dia tidak berbuka; dan bila dia berbuka, sehingga kami
menyangkanya tidak berpuasa.
Hadith tersebut menyebut bagaimana puasa juga menjadi amalan Rasulullah SAW dalam bulan Rejab.
Imam Nawawi mensyarahkan hadith di atas dengan berkata (Syarh Sahih Muslim, Jil.8, ms.225):
الظاهر
أن مراد سعيد بن جبير بهذا الاستدلال أنه لا نهي ولا ندب فيه لعينه، بل
له حكم باقي الشهور، ولم يثبت في صوم رجب نهي ولاندب لعينه، ولكن أصل
الصوم مندوب أليه. وفي سنن أبي داود أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ندب
إلى الصوم من الأشهر الحرم، ورجب أحدها. والله أعلم.
Bermaksud:
Yang
nyata bahawasanya maksud Sa'id bin Jubair ialah menunjukkan bahawa
tidaklah dilarang dan tidaklah disunatkan berpuasa Rejab (kerana
bulannya), bahkan untuk puasa Rejab adalah sama hukum sunat dengan
bulan-bulan yang lain. Tidak sabit juga larangan dan galakan untuknya
secara sendirian. Sebaliknya asal hukum puasa ialah mandub (digalakkan).
Dalam Sunan Abi Daud, Rasulullah SAW menggalakkan puasa pada
bulan-bulan haram dan Rejab adalah antaranya.
Walaupun
Imam Nawawi mensyarahkan hadith-hadith puasa Rasulullah SAW yang
menunjukkan baginda berpuasa penuh hanya pada bulan Ramadhan, namun
Imam Nawawi tidak melihat hadith bulan Rejab ini berlawanan dengan
hadith-hadith sebelumnya.
Berkaitan hadith riwayat Abu Daud adalah seperti berikut (Aun al-ma'bud, Jil.4, 507):
((صم من الحرم واترك، صم من الحرم واترك، صم من الحرم واترك)) وقال بأصابعه الثلاثة فضمها ثم أرسلها.
Bererti:
Berpuasalah
dari bulan haram kemudian tinggal, bulan haram kemudian tinggal, bulan
haram kemudian tinggal. Dia berkata dengan menunjukkan tiga jarinya
dan dirapatkan kemudian dilepaskan (tidak dirapatkan).
Imam
Nawawi telah menukilkan hadith ini dalam kitabnya Riyadh al-Salihin.
Beberapa pengarang semasa antaranya Dr. Mustafa Bugha dan
rakan-rakannya mensyarahkan hadith ini berkata (Nuzhah al-Muttaqin,
Jil.2, ms.130):
Sesungguhnya puasa sunat adalah
digalakkan kerana ianya ketaatan yang Allah SWT dan Rasulnya
menyukainya lebih-lebih lagi dalam bulan haram. Makruh berpuasa
berterusan (siyam al-dahr iaitu puasa setahun selain hari raya) kepada
sesiapa yang ditakuti mendapat mudarat, atau menyebabkan hak yang wajib
atau sunat terabai sebagaimana hadith riwayat Bukhari dan Muslim:
"Tidak ada puasa bagi sesiapa yang berpuasa berterusan". Namun sesiapa
yang tidak memudaratkan dia dengan berterusan puasa dan tidak
menyebabkannya terabai menunaikan hak yang wajib atau sunat, tidak
makruh bagi pihaknya, bahkan mustahab (digalakkan), dan yang paling
afdhal berpuasa selang sehari.
Golongan yang menolak
Walaupun
begitu, syarahan oleh para Imam dan pengarang semasa ditolak oleh
pihak yang berlawanan kerana beberapa sebab, antaranya:
i.
mereka menjadikan hadith umum sebagai dalil utama seolah-olah bertaraf
qat'i: Setiap yang baru itu bid'ah, dan setiap yang bid'ah itu sesat!
Sekiranya tidak ada galakan dari syarak, maka haram melakukannya dan
boleh jatuh bid'ah dan sesat.
Imam Nawawi juga menukilkan
hadith tersebut (hadith larangan bid'ah) dalam kitabnya Riyadh
al-Salihin (ms. 88), tetapi tafsirannya bukan sebegitu. Justeru beliau
masih boleh mengatakan:
"Tidaklah dilarang dan
tidaklah disunatkan berpuasa Rejab (kerana bulannya), bahkan untuk
puasa Rejab adalah sama hukum sunat dengan bulan-bulan yang lain. Tidak
sabit juga larangan dan galakan untuknya secara sendirian. Sebaliknya
asal hukum puasa ialah mandub (digalakkan)".
Imam Nawawi tidak pula mengatakan "Apabila tidak ada galakan, maka melakukannya adalah bid'ah dan sesat"!
Ini
menunjukkan sebahagian besar juga ulama-ulama ahl al-Sunnah wa
al-Jamaah dahulu berpegang sekiranya tidak ada dalil yang khusus samada
melarang atau menyuruh, perkara tersebut kembali kepada hukum asal
ibadah tersebut. Dalam kes puasa rejab, andainya tiada dalil yang
menggalakkannya dan melarangnya, ia kembali kepada dalil umum galakan
berpuasa, dan dalil umum kelebihan meninggalkan kezaliman dan melakukan
amalan taat di bulan-bulan haram.
ii. Perbezaan
metodologi iaitu mereka mengatakan hadth-hadith dhaif tidak boleh
digunakan untuk beramal, sedangkan sebahagian ulama yang lain
membenarkan beramal dengan hadith-hadith dhaif yang ringan selama ianya
tidak bertentangan dengan nas-nas yang qat'i dan nyata pada syara'
serta tidak menyalahi kaedah-kaedah syarak. Justeru, kelebihan puasa
Rajab tidak berlawanan dengan kelebihan bulan-bulan haram yang
dinyatakan di awal perbincangan.
Kesimpulan:
Perbincangan ini membuat kesimpulan bahawa:
Saya
berharap pembaca dapat berlapang dada menerima perbezaan pendapat dan
membuang sifat taksub samada menerima atau menolak perbincangan ini.
Perlu diingatkan bahawa persoalan 'menambah amalan dalam bulan rajab'
dan persoalan puasa padanya adalah permasalahan furu' (cabang dalam
agama). Ia tidak akan menjadikan seseorang yang menerima atau
menolaknya menjadi sesat.
Penerangan oleh ulama-ulama
muktabar jelas menunjukkan bahawa menganggap bulan Rejab sebagai bulan
yang istimewa tidak ada cacat celanya berdasarkan al-Quran dan sunnah.
Bahkan menganggap amalan-amalan yang dilakukan lebih besar pahalanya
juga adalah bersesuaian dengan penafsiran ayat di atas dan bukanlah
dari perbuatan bid'ah. Apabila Allah SWT meletakkan sebagai bulan
istimewa, ia menunjukkan satu motivasi supaya umat Islam menambahkan
amalan dalam bulan ini bersesuaian pahalanya dilipatkali gandakan.
Penafsiran
bahawa bulan Rejab dan bulan-bulan haram mempunyai keistemewaan
apabila meninggalkan kejahatan dan melakukan amal soleh adalah
bertepatan dengan ayat-ayat di atas. Menjadi satu kegopohan apabila
sesorang mengklasifikasikan pandangan yang masih dalam ruang lingkup
ayat ini sebagai satu perbuatan sesat dan bid'ah. Ditakuti tuduhan
sesat akan kembali kepada penuduhnya. Melakukan bid'ah melarang
masyarakat menambah ibadah dan amalan kebaikan sama buruknya atau lebih
buruk daripada mereka yang mereka-reka (bid'ah) ibadah.
Perbincangan
ini juga menunjukkan bahawa tidaklah dilarang dan tidaklah disunatkan
berpuasa Rejab (kerana bulannya), bahkan untuk puasa Rejab adalah sama
hukum sunat dengan bulan-bulan yang lain. Tidak sabit juga larangan dan
galakan untuknya secara sendirian. Sebaliknya asal hukum puasa ialah
mandub (digalakkan). Manakala dalam Sunan Abi Daud, Rasulullah SAW
menggalakkan puasa pada bulan-bulan haram dan Rejab adalah antaranya.
Pada
saya, bersempena dengan kedatangan Ramadhan yang semakin hampir, kita
merasakan bahawa barakah Ramadhan dan kemuliaannya, kita dimotivasikan
untuk menambahkan amalan-amalan kita. Puasa secara khususnya merupakan
amalan-amalan yang digalakkan. Meneruskan puasa sepanjang Rajab dan
sya'ban, tidak memasukkan kita dalam golongan siyam al-dahr kerana
siyam al-dahr yang dimakruhkan ialah mereka yang berterusan berpuasa
selama setahun kecuali hari-hari yang diharamkan berpuasa sahaja.
Walaupun begitu, mereka yang berpuasa kena memastikan bahawa mereka
dapat menunaikan hak-hak yang wajib dan sunat yang mereka perlu penuhi.
Selain
itu marilah kita sama-sama memperbanyakkan amalan lain seperti
solat-solat sunat, sedekah dan sebagainya. Semoga kita dirahmati Allah.
Bertuahlah saudara-saudari yang dapat menambah amalan bersempena dengan
motivasi al-Quran berkaitan dengan kelebihan dan besarnya pahala di
bulan-bulan haram, dan rasa syukur dekatnya kita dengan Ramadhan. Semoga
penulisan ini mendapat saham apabila bertambahnya keyakinan saudara
saudari untuk menambahkan amalan kita di bulan ini.
Wallahu a'lam.
Al-haqir ilallah,
Sumber : Asmadi MN